"خیمه های معرفت" طرحی است که از شش سال قبل با انگیزه ی ارتباط با زبدگان دانش آموز سراسر کشور و ایجاد شبکه ارتباطی منسجم در بین آنان انجام گرفته است.
تعریف:
"خیمه معرفت" جمعی دوستانه و صمیمی است که به صورت داوطلبانه و غیر رسمی از بین دانش آموزان زبده ی یک یا چند مدرسه تشکیل می گردد.این جمع با هدایت یک مربی دلسوز، آگاه و کارآمد و با توجه به سیر محتوای تعیین شده به فعالیت می پردازد.
ضرورت ها:
ضرورت تشکیل خیمه های معرفت از ویژگی های خاص و حساس دوره نوجوانی دانش آموزان در آن قرار دارند به دست می آید. که برخی از این ویژگی ها از این قرارند:
ü بلوغ و انقلاب روحی جسمی در نوجوان.
ü کاهش تاثیر سامانه های رسمی مثل خانواده و آموزش و پرورش در رفتار سازی و تربیت نوجوان.
ü وابستگی شدید نوجوان به گروه همسالان و تغییر گروه مرجع از خانواده به این گروه جدید.
ü شکل گیری تفکر انتزاعی و ایجاد تردید و سوال در مورد باورهای پیشین.
وظایف:
§ ایجاد شبکه ارتباطی سالم و دوستانه در بین دانش آموزان زبده ی عضو خیمه،به گونه ای که پاسخگوی نیازهای فکری و عاطفی آنان باشد.
§ زمینه سازی انسجام تشکیلاتی زبدگان دانش آموز.
§ زمینه سازی برای تربیت نیروهای آینده نظام جمهوری اسلامی و تشکیلات انجمن اسلامی مدارس.
§ تربیت دانش آموزانی که بتوانند به عنوان واسطه ی انتقال پیام های انقلاب اسلامی به سایر دانش آموزان عمل نمایند.
اهداف:
v زمینه سازی رشد و بالندگی اعتقادی اعضای خیمه معرفت.
v صیانت دانش آموزان در برابر شبهات رایج.
v فراگیری روش دست یابی به منابع وحیانی توسط دانش آموز.
v ایجاد انگیزه در بین دانش آموزان عضو جهت ترویج اعتقادات و ارزش ها و کسب مهارت های لازم جهت آن مهم.
v دست یابی دانش آموزان به نقشه جغرافیایی فکری زمان خویش.
v دست یابی اعضای خیمه به آرامش فکری در کنترل و مدیریت هیجان ها.
اعضا:
رسالت خیمه های معرفت زبده شناسی و زبده پروری دانش آموزان است.پس عضو خیمه های معرفت دانش آموز زبده ای است با ویژگی های زیر:
§ خلاقیت
§ علاقمندی به کارهای علمی و پژوهشی
§ برخورداری از سطح بالای علمی در مدرسه
§ داشتن روحیه ی بحث و گفتگو
§ توانایی تاثیر گذاری بر دیگران
§ حق پذیر و منطقی
§ عدم نتیجه گیری عجولانه در هنگام بحث کردن
§ داشتن روحیه ی کنجکاوی در خصوص مسائلی که در اطرافش می گذرد.
ویژگی های مربی خیمه:
ý اعتقاد به مبانی دینی و نظام جمهوری اسلامی.
ý ترجیحاً طلب و یا دانشجوی جوانی که از نظر سنی با اعضای خیمه تفاوت سنی زیادی نداشته باشد.
ý داشتن توانایی ایجاد و حفظ ارتباط با نوجوان دانش آموز.
ý داشتن ویژگی های اخلاقی شایسته.
ý امکان قرار دادن وقت مناسب در اختیار اتحادیه.
ý داشتن تسلط کافی به جغرافیای سیاسی،اجتماعی و فرهنگی زمان.
وظایف مربی خیمه:
حضور مستمر و منظم در خیمه های معرفت.
ایجاد رابطه دوستانه و صمیمانه بین خود و اعضای خیمه و تعمیق آن.
ارائه و پیگیری سرفصل های تعیین شده در مسیر محتوای ارسالی از سوی دفتر مرکزی در خیمه معرفت.
انتقال نیازهای فکری و سئوالات مطرح شده در خیمه به اتحادیه.
ثبت موارد مندرج در دفترچه ثبت فعالیت های خیمه از قبیل:موضوعات و سئوالات مطرح شده،حضور و غیاب اعضا و پیگیری موارد فوق.
ارتباط منسجم با اساتید استانی که از سوی اتحادیه استانها معرفی خواهند شد.
نحوه برگزاری خیمه:
خیمه های معرفت با توجه به ظرفیت های استانی در خصوص جذب زبدگان دانش آموز و مربیان از بین دانش آموزان یک یا چند مدرسه تشکیل میگردد.در زمینه نحوه تشکیل خیمه ها رعایت نکات زیر ضروری می باشد:
¨ به جهت تحقق ارتباط سازنده بین مربی و دانش آموزان،تعداد اعضای خیمه های معرفت حداکثر30 نفر میباشد.
¨ با توجه به ویژگی های بومی شهرستانها خیمه معرفت میتواند در فضاهای باز از قبیل:کوه،پارک،محیطهای گردشگری و یا مساجد و حسینیه ها،زیارتگاه ها،گلزار شهدا و... برگزار شود. همچنین در صورت عدم وجود شرایط فوق خیمه می تواند در دفتر اتحادیه و یا در محیط مدارس تشکیل گردد.
¨ روش ارائه بحث در خیمه روش گفتگویی می باشدو مربی زمینه شرکت تمامی اعضا و ارائه نظرات آنان را در مباحث فراهم می نماید.
¨ مربیان خیمه های معرفت فضای خیمه را به سمت شکل گیری روحیه پژوهشگری و انجام تحقیقات سوق می دهند و نتیجه تحقیقات و پژوهشهای خیمه خود را به مسئولین اتحادیه ی شهرستان مربوطه ارائه می نمایند.